Wielopokoleniowość i różnorodność - wyzwania zarządzających firmami

Żyjemy w czasach, w których nasze otoczenie zmienia się szybciej, niż zauważamy. Wyzwaniem, przed jakim stoimy w Polsce, a także w większości wysoko rozwiniętych krajów Europy jest demografia.

Demografia i polityka demograficzna w skali makro, a w skali mikro wielopokoleniowe zespoły znalazły na trwale stałe miejsce w debacie politycznej kraju, jak i wielu zarządów firm.


Postęp technologiczny, globalizacja, wynalazki i odkrycia naukowców, rozwój nowych trendów i modeli biznesowych powodują przemiany we wszystkich niemal dziedzinach ludzkiego życia. Skutkuje to także indywidualną korzyścią dla organizmu człowieka – wydłużeniem naszego życia i możliwością pozostawania aktywnym, nie tylko zawodowo, znacznie dłużej niż było to możliwe i realizowane przez naszych przodków.

Nikogo bowiem nie dziwi dzisiaj 70 letnia didżejka, jak znana DJ Wika, cudowna osoba, którą mam przyjemność „falołować na fejsie”, czy dokonanie 67 latka – samotny rejs kajakiem - Polaka - Aleksandra Doby.

Ciekawość świata oraz potrzeba rozwoju przybiera nowe wymiary, dzięki digitalizacji, internetowi, czy chmurze. Dzieci mają inne potrzeby, nawyki i możliwości niż ich rodzice. A przecież te, czyjeś dzieci, i ci, kogoś rodzice, napotykają na siebie w miejscu pracy i tworzą grupy robocze, zespoły projektowe.

Od paru lat zalewa nas fala różnych artykułów, badań na temat pokolenia milenijnego.

Zastanawiam się przy tym, na ile te badania i publikacje są elementem marketingu, a na ile wynikają z realnych problemów, z jakimi borykają się zarządy firm.

"Pokoleniowość przydarza się i nie każdy jest członkiem pokolenia i nie każdy podejmuje typologiczne role przedstawiciela własnego pokolenia" - twierdził profesor Jan Garewicz.

Sama przecież kiedyś byłam także wchodzącą na rynek pracy idealistką, która była najmłodsza w zespole, a moją szefową była osoba w wieku mojej mamy. Wspominam ten czas bardzo mile, a byłam trochę z innej bajki. Mile wspominam także momenty, kiedy pracuję z osobami, które mogłyby być moimi dziećmi (gdybym się bardzo mocno postarała w młodym wieku). A jesteśmy przedstawicielami dwóch różnych pokoleń.

Obecnie mamy aktywnych zawodowo przedstawicieli przynajmniej czterech pokoleń. Znaczenie różnorodności w tym kontekście zaczyna przybierać coraz bardziej na znaczeniu. Różnorodność to zarządzanie karierami przedstawicieli różnych pokoleń często w tej samej organizacji. Jak bowiem dotrzeć do nowych klientów, innych klientów bez zrozumienia ich specyfiki?

Różnorodność sprzyja produktywności i kreatywności, co udowadniają wyniki prowadzonych badań. W najbliższym czasie - w dniach 8-9 czerwca będzie się odbywać konferencja pod tytułem "Zarządzanie Różnorodnością - Podstawą budowania Kapitału Ludzkiego. Temat przewodni odnosić się będzie do szeroko pojętego zarządzania różnorodnością w polskich firmach.
Trwa ładowanie komentarzy...